De eerste zonnestralen, leuk maar wees voorzichtig

9 tips om je te beschermen tegen de eerste zonnestralen

De eerste zonnestralen roepen altijd een hoop positieve gevoelens op. Nieuwe plannen worden gemaakt voor leuke buitenactiviteiten en vakanties in de zon. Vergeet hierbij de nodige zonbescherming niet!

Wat is uv-straling?
Er bestaan 2 soorten UV-stralen: ultraviolet A en ultraviolet B. UVB-straling veroorzaakt zonnebrand en speelt vervolgens een grote rol bij huidkanker. UVA-straling daarentegen dringt veel dieper in de huid en veroorzaakt huidveroudering. Als je veel in de zon zit, vaak onder de zonnebank gaat, een lichte huid hebt of makkelijk verbrandt, loop je een hoger risico. Wij geven je alvast enkele tips om je te beschermen tegen de schadelijke zonnestralen.

1.Dagcrème met zonnefactor
Een dagcrème met zonnefactor zorgt ervoor dat je gezichtshuid wordt beschermd. Een formule met matte finish of een op olievrije basis zorgt ervoor dat je huid niet excessief gaat glimmen. Let er wel op dat je dagcrème met zonnefactor niet je gewone zonnecrème vervangt. Een goede kwaliteit zonnecrème is namelijk vele malen effectiever dan alleen een dagcrème met SPF (Sun protecting Factor).

2. Goede zonnecrème
Een goede zonnecrème biedt brede bescherming teven UVB én UVA straling. Afhankelijk van je huidtype en het soort activiteit (bv. zwemmen) in de zon is er een passende SPF beschikbaar. Er bestaan 4 huidtypes:
* Huidtype I: Personen met huidtype I hebben een lichte huid, verbranden snel en worden bijna nooit bruin. Dit huidtype kan het best een zonnecrème gebruiken met een SPF-factor 30.
* Huidtype II: Mensen met deze huidtype hebben ook een lichte huid, verbranden snel en worden langzaam bruin. Gebruik het best een zonnecrème met SPF-factor 15 tot 20.
* Huidtype III: Deze mensen hebben een licht getinte huid, donker haar en donkere ogen. Zij gebruiken het best zonnecrème met SPF-factor 5-10.
* Huidtype IV: Zij die deze huidtype hebben, verbranden bijna nooit en zijn van nature al bruin. Een lichte SPF is hier voldoende.

 

3. Herhaling zonnecrème
Vergeet niet om de zonnecrème minimum om de 2 uur opnieuw aan te brengen. Neem ook steeds een ruime hoeveelheid en breng deze aan zo’n 15-30 minuten vooraleer je naar buiten gaat. Denk er ook aan om je lippen te beschermen tegen de zon, dit kan je doen met een speciale lippenbalsem met SPF.

4. Onder de parasol
Als je van plan bent om lang in de zon te gaan zitten tussen 12u en 15u, kun je gerust een parasol meenemen. Zo heb je extra bescherming tegen onzichtbare UV stralen die rond die tijd op zijn sterkst stralen.

5. Zonnebril
Draag een zonnebril. Je ogen (met name het hoornvlies) hebben baat bij de nodige zonbescherming. Ook de tere huid rondom je ogen raakt makkelijk beschadigd en droogt snel uit bij overmatige blootstelling aan de zon. Kies daarom voor een bril met het label ‘UV400’ of ‘100% UV-bescherming’.  Op die manier zijn je ogen en de huid errond optimaal beschermd.

6. Pas op met water
Wees voorzichtig in het water of op het strand. Deze oppervlakken weerkaatsten de zonnestralen waardoor je makkelijker gaat verbranden.

7. Slim plannen
Beperk het zonnebaden tussen 12u en 15u en vermijd zo de intensieve UV zonnestralen. Op dat moment schijnt de zon het felst. Als je dan toch naar buiten wilt, zoek de schaduw op.

8. Kinderen
Houd baby’s en jonge kinderen volledig bedekt en uit de zon. Smeer ze daarnaast ook geregeld in met zonnecrème met een hoge factor, minimum 30. Wanneer je zware zonnebrand oploopt als kind, is de kans ook groter dat je een huidkanker oploopt als volwassene.

9. Raadpleeg het weer
Raadpleeg het weerbericht voor de UV-index. De weerman- of vrouw laat je weten wanneer deze overschreden wordt.

← Terug naar het blog overzicht